Veckans ridövning v46

Wooop!
Jag tänkte få lite struktur på min blogg här igen.
Så på måndagar ska jag försöka publicera en ridövning som i stort sett alla kan rida.
Jag tänker förklara övningarna i olika nivåer, och varför de är nyttiga att rida.

Syftet med övningarna är inte att du ska rida ett helt träningspass i samma övning (om det inte är ett väldigt kort pass)
Jag brukar bestämma mig för en övning att börja med efter att jag värmt upp, efter att jag gjort övningen en stund så hittar jag på en ny övning för att hästen ska få annat att tänka på, sedan går jag tillbaka till övningen jag började med för att se om hästen är mer med för skänkeln och mer lösgjord på slutet.

Tror ni att detta är ett bra upplägg?

Här har ni i alla fall:

Veckans övning v 46

Varför?
Dagens övning är bra för att aktivera bakbenen på hästen samt lösgöra hästen i sidorna.
Genom att hela tiden byta varv så får man en liksidig häst.

Vad krävs?
En ridbana (funkar med ett fält eller en stor parkering också)

Övningen:
– Rid på fyrkantspåret i skritt. Känn att hästen skrittar på framåt.
– Vänd halvt igenom från mitt på kortsidan.
– Börja flytta hästen undan för skänkeln, hästen ställd lite mot mitten, inner skänkel flyttar hästen.
– Var noga med att ytterskänkeln kontrollerar dels att hästen inte går iväg med ytterbogen och dels driver hästen framåt
– Hästen ska vara rak i kroppen, något ställd, EJ BÖJD, i halsen
– När hästen behärskar detta i skritt, så gör detta även i trav och om man är på en högre nivå, går det absolut att göra i galopp

Om hästen har svårare i något varv, fortsätt i samma varv, istället för att vända halvt igenom så kan man rida på hörnlinjen några gånger tills hästen lossar lite.
Rid inte heller hela linjen i skänkelvikning, nöj dig med ett par steg i början och flytta igen, ju mer hästen lossar i sidan desto fler steg kan du lägga på.
Sitter man och tragglar för mycket, speciellt på hästar med lite mindre bjudning så är detta extra viktigt: Kräv bara några få steg, rid sedan på framåt, flytta några steg osv. Annars är risken stor att hästen tappar arbetsglädjen helt.

VIKTIGT: att inte bli hängande i ett och samma varv, max 2-3 gånger i samma varv och byt sedan.

Självklart kan man inte kräva lika mycket tvärning av en yngre, eller lägre utbildad häst, som med en äldre och mer utbildad häst, man måste känna själv.

För att ta steget lite längre kan man rida halvt igenom i skritt eller trav som tidigare i övningen, väl framme på spåret på långsidan fattar man galopp.
Galoppfattningar är också stärkande för hästens bakben och balans.
Beroende på hur rutinerad din häst är, så kan du galoppera olika långt.

För mer rutinerad häst:
En lite mer rutinerad häst, som är eftergiven och tar galoppen på en gång utan att rusa iväg, kan galoppera fram till hörnet, gör ett balanserat avbrott till skritt eller trav (beroende på vilken svårighetsgrad man vill ha).
Vänd sedan halvt igenom igen och upprepa åt andra hållet

För mindre rutinerad häst/ryttare:
Fatta galopp när du kommer ut på spåret.
Galoppera genom kortsidan och bryt av på mitten av nästa långsida
Se till att du och hästen återfår balansen i trav/skritten och vänd sedan halvt igenom på nästa kortsida och upprepa övningen åt andra hållet.
Detta ger hästen lite mer tid på sig att bli balanserad i galoppen och sedan få ett bra avbrott och hinna hitta balansen innan man kräver att den ska klara av att vända halvt igenom i skänkelvikning igen

 

DSC_5729

 


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *